İnsanoğlu varoluşuyla birlikte, doğaya ve çevresine yaklaşımı şefkatle olmuş ve kutsiyetle bakmıştır. İnsan ve doğa ayrılmaz bir bütündür. İnsanlık tarihi aynı zamanda doğanın da tarihsel süreci ve geçmişidir. Doğal çevre, birey olarak insanın bilincini oluşturur.
Aşağıdaki seçeneklerin hangisinde yukarıdaki paragrafın konusu bulunmaktadır?
Doğanın güzelliği | |
Doğanın bütünlüğü | |
İnsanoğlu ve doğa | |
Doğaya yaklaşım |
Yüreğinizi daha büyük bir sevgi barındıracak kadar açarsanız ve önceliğiniz sevgi toplamak değil de kendinizi sevgi kaynağı yapmak olursa, istediğiniz sevgiyi alma yolunda büyük bir adım atmış olursunuz.
Yukarıdaki paragrafın başlığı aşağıdaki seçeneklerin hangisinde yer almaktadır?
Yürek ve Sevgi | |
Sevgi Kaynağı | |
Sevgi ve Adım | |
Sevgi Toplamak |
Aşağıdakilerle bir paragraf oluşturulduğunda hangisi bu paragrafın ilk cümlesi olur?
I. Yeni alanlara yerleştiler.
II. Böylece Avrupa’nın kuzeydoğusunda ve Sibirya’da koloniler kurdular.
lll. Buzulların çevresine ve arktrik bölgelere yayıldılar.
IV. Paleoletik Çağ insanları iklim koşullarına çok iyi uyum sağladılar.
I | |
II | |
III | |
IV |
Bu akşam ilk olarak ağladım
Bekar odamın penceresinde
Hani ev bark ? Hani çoluk çocuk ?
Dizelere göre şair nasıl bir ruh hali içindedir?
Yalnızlık | |
Heyecan | |
Korku | |
Endişe |
Berna: Bilgi bir araçtır, amaç değil. Kişiler vardır, bilgilerini yapıt verme ve yaşama yeni kolaylıklar getirmede kullanırlar.
Sinan: Aynı bilgiye sahip olmalarına karşın kimileri de bilgilerini hiçbir yerde kullanmayı beceremez; bilgiyi, varlığıyla yokluğu farksız bir duruma düşürürler.
Bilgi ile ilgili konuşan Betül ve Sinan aşağıdakilerden hangisine değinmemişlerdir?
Kullanılmayan bilginin varlığıyla yokluğunun bir olduğuna. | |
Bilginin insan için amaç değil araç olduğuna | |
Bilgili insanla bilgisiz insan bir tutulamayacağına | |
Bilgiyi, yaşamı kolaylaştırmada kullananların olduğuna |
Dil, edebiyatın tek aracıdır. Dil ile insan; duygu, düşünce, inanç heyecan zevk gibi istek ve amaçlarını güzel, etkili ve anlamlı bir biçimde edebi türlerde aktarmış, dışa vurmuş olur. İnsan dil ile doğar, gelişir ve yenilenir.
Yukarıdaki paragrafın başlığı aşağıdaki seçeneklerin hangisinde yer alır?
Dil ve Amaç | |
Dil ve Gelişim | |
Dil ve Edebiyat | |
Dil ve Yaşam |
Hayat, hızla akıp geçiyor. Her şey değişiyor, bizler de payımıza düşeni alıyoruz bu değişimden. Nice ünlü filozoflara da konu olmuştur değişim. Tıpkı bir düşünürün söylediği gibi: “Akan bir nehirde iki kere yıkanılmaz.”
Yukarıdaki paragrafta altı çizili sözle anlatılmak istenen aşağıdakilerden hangisidir?
İnsanların yaşlandığı | |
Değişimin kaçınılmaz olduğu | |
Hayatın hızla geçtiği | |
Zamanın değerli olduğu |
Aşağıda yazılı olan cümlelerdeki altı çizili sözlerden hangi ikisi, cümleye aynı anlamı katmıştır?
En azından öğretmenle konuşsaydın.
Nasıl olsa bir gün görüşeceğiz seninle.
Hiç yokken kendini ateşe attın.
Bu konuyu eninde sonunda çözeceğim.
2 ve 4 | |
2 ve 3 | |
1 ve 3 | |
3 ve 4 |
“Biz gençler çevre sorunlarına duyarlı olmalıyız.” cümlesindeki “duyarlı” sözcüğünün yerine aşağıdakilerin hangisi getirilirse cümle karşıt anlam kazanır?
ilgili | |
isteksiz | |
alakalı | |
vurdumduymaz |
“Kuru” kelimesi aşağıdakilerden hangisinde Karagöz’ün cümlesindeki anlamıyla kullanılmıştır?
Karagöz: Kuru vaatlerle yine halkı kandırdınız çıkarcı siyasiler.
Kuru fasulyeyi çok severim. | |
Elleri kuru, ayakları nasırlıydı. | |
Kuru soğuk nefesimi kesti. | |
Kuru bir aferin için değer miydi Ali? |
“Seninle hiçbir işe girilmez; çünkü sen ……… birisin.” cümlesinde boş bırakılan yere aşağıdakilerden hangisi getirilemez?
cesur | |
korkak | |
çekingen | |
yüreksiz |
Bir dönem, bir kurum ya da bir sanat göçerken kendine ait birçok sözcüğü de alıp gider. Örneğin Osmanlı İmparatorluğu’na ya da yeniçeriliğe ait merasim, silah, elbise ile ilgili sözcüklerin hemen hepsi unutulmuş, tarihi birer sözcük olmuşlardır. Artık dirilmeyecek olan bu sözcükleri ancak bir tarihçi ya da bir romancı, o dönemi canlandırmak için kullanabilecektir.
Yazar, bu parçanın bütününde neden söz etmektedir?
Dildeki gelişmenin durağan olmayışından | |
Halkın benimsemediği sözcüklerin yaşamayacağından | |
Kimi sözcüklerin kullanımdan nasıl kalktığından | |
Yitirilen sözcüklerin bir daha kullanılmayacağından |
Çağımızda, toplumların mutluluk ve refahlarının hatta bağımsızlıklarının; bilimin Işığında sürdürülen araştırma ve geliştirme çabalarının teknoloji alanına aktarılmasına bağlı olduğu, tartışmasız kabullenilen bir gerçektir.
Aşağıdakilerin hangisi bu paragraf için en uygun başlıktır?
Araştırma ve Geliştirme | |
Bilim ve Toplum | |
Bilimsel Çağ | |
Bilim ve Teknoloji |
Doğu’da, Batı’da ya da Afrika ve Amerika kıtasında olsun, insan haysiyetinde uygunluk konusunda ne kadar uluslararası antlaşma imzalanırsa imzalansın, dünyanın her tarafı ve her ülkesi gizli ya da açık işkence sahneleri hâlinde. Hep insanlık edebiyatı, hep hürriyet türküleri… Ve her yerde bu türkülerin gölgesinde işkence salonlarından yükselen feryat, yalvarış ve yakarışlar…
Yukarıdaki paragrafta üzerinde durulan konu aşağıdakilerden hangisidir?
İşkencelerin artık sona erdiği | |
Her şeye rağmen dünyanın her yerinde gizli ya da açık olarak işkence yapıldığı | |
İşkence yapan ülkelerin Amerika ve Afrika olduğu | |
Bazı ülkelerin işkence konusunda haklı olduğu |
Bence en büyük kötülüklerimiz, küçük yaşımızda belirmeye başlar ve asıl eğitimimiz bizi emzirip büyütenlerin elindedir. Çocuk, bir tavuğun boynunu sıkar, kediyi, köpeği oyuncak edip yara bere içinde bırakır, anası da ona bakıp eğlenir. Kimi baba da, oğlunun müdafaasız bir köylüyü, bir uşağı öldüresiye dövdüğünü, bir arkadaşını kurnazca ve haince aldattığını gördüğü zaman, bunu yiğitlik belirtisi sayarak sevinir. Bu tür eğitim yanlıştır.
Bu parçada vurgulanmak istenen aşağıdakilerden hangisidir?
Çocuk eğitiminde annenin rolü büyüktür. | |
Olumsuz hareketleri hoş görmek yanlış bir eğitim yoludur. | |
Kötülükler çocuk yaşta varlığını hissettirir. | |
Çocuk eğitiminde çevrenin rolü büyüktür. |
(I) Gurur, kısaca kişinin gerçek değerinin anlaşılmasını engelleyen başlıca etkendir. (II) İnsanın çevresinde yanlış anlaşılmasına sebep olduğu gibi kişiyi toplum içinde sevimsiz bir yaratık haline koyar. (III) Gururlu insan çoğu zaman başkalarının yaptıklarını beğenmez. (IV) Aslında gurur, psikolojik bakımdan kişiyi gülünç durumlara düşürür.
Bu parçada numaralandırılmış cümlelerden hangisi düşüncenin akışını bozmaktadır?
I | |
II | |
III | |
IV |
Baran: Selen’ciğim seni görmek için Ağrı’dan geldim.
Selen: Buraya geldiğin için çok sevindim.
Baran ve Selen’in cümlelerini anlam ilişkilerine göre incelersek aşağıdakilerden hangisi doğrudur?
Baran: Neden- sonuç Selen: Amaç- sonuç | |
Baran: Amaç- sonuç Selen: Koşul – sonuç | |
Baran: Amaç- sonuç Selen: Neden- sonuç | |
Baran: Neden- sonuç Selen: Koşul – sonuç |
Aşağıdaki cümlelerin hangisinde neden-sonuç anlamı yoktur?
Bu gömleği babam için aldım. | |
Sınıfın camları açık kaldığı için içerisi soğumuş. | |
Yağmur yağmadığı için kuraklık oldu. | |
Kitapları okumadığından arkadaşı ona kızdı. |
Aşağıdaki cümlelerin hangisinde neden - sonuç ilişkisi vardır?
Kitabın güzel olabilmesi için çok uğraştı. | |
Kitap okumadan yaşamak, susuz yaşamak gibidir. | |
Televizyonu yakından izleme, gözlerin bozulur. | |
Geç saatlere kadar çalıştığı için uykusuz kaldı. |